1.
Рукописні
видання 15-16 ст. Перші друковані газети.
Летючі листки, прокламації,
діалоги були головними інструментами в епоху середньовіччя та раннього
Відродження. В газетах запечатаних на станках були багато чисельні праобрази,
які нагадували листи або донесення. Ці відомості чи листки призначалися для
передачі інформації на певну відстань. Європа пізнього середньовіччя і
відродження потребувала інформації як комерційної, так і політичної, оскільки
успіх торгівлі залежав не тільки від комерційних, але й від політичних інтриг.
Саме тому виникла необхідність появи людей, які займалися збором інформації. На
той час Венеція була головним морським центром Європи, тому уся інформація
збігалася саме сюди. В центрі міста було збудовано бюро, яке видавало перші
прототипи газет.
Не дивлячись на те, що вже був
винайдений друкарський станок у 15 ст. новини ще були рукописні. Розповсюдження
інформації у 15-16 ст. ст. стає вигідною справою і перетворюється в заняття
професіоналів. В різних країнах починають відкриватися бюро подібні до
венеціанського. В Німеччині великою популярністю користувалося бюро фугерів,
яке видавало так звані «фугер»-газети. Крім того, в Німеччині епохи відродження
велике розповсюдження мали летючі листки, започатковані М. Лютером, Мусеном. Це
були перші прояви політичної журналістики. Рукописні новини розповсюджувалися
практично у всіх країнах Європи переважно з Німеччини та Голандії.
М. фон Айцинг систематизував
окремі факти і почав їх подавати в статтях, а пізніше в повістях.
Брошури, що видавалися
відрізнялися від газет:
-
Висвітлювалася одна подія;
-
Не були періодичними;
-
Великий акцент робився на оформлення.
1609 р. – на світ з’явилася
перша друкована газета німецькі «Відомості». Протягом кількох років подібні
видання розповсюдилися по всій Європі. Номер складала кореспонденція з різних
частин Європи, інформація розміщувалася довільно.
Журналістика в Англії
починалася також з рукописних повідомлень. Перший друкарський станок прибув до
Англії з Німеччини наприкінці 16 ст. і рукописні листки швидко були витіснені
друкованими. Новини нагадували викладку і стилістику Німецьких. На початку 17
ст. в Англії з’являлися
видання періодичного характеру, одне з них називалося «Періодичні новини». В
30-х роках 17 ст. держава бере цей бізнес під свій контроль і встановлює свою
монополію. На початку продукція цих видань нагадувала книгу, тому їх ще
називали книгами новин. У 40-і періодичність англійських газет стабілізується,
з’являються
нові видання: «Джорнал модерейт», а в 60-х «Оксфордська газета».
Преса Франції спочатку була
представлена «Французьким Меркурієм» - офіційним вісником, що виходив у Парижі.
Він був заснований Ж. Рішаром у 1611 р. Однак газета виходила всього раз у рік
і не мала великого впливу на суспільну думку, тому що її публікації
відрізнялися відвертою проурядовою орієнтацією. Кардинал Ришельє – перший
державний діяч Франції, що усвідомив необхідність ідеологічного впливу на суспільну
думку. Ставши першим міністром Франції у 1624 р., кардинал став конфіденційно
курирувати всі публікації «Французького меркурія» і призначив редактором падке
Жозефа, якого сучасники називали сірим преосвященством. Однак малотиражна
газета, що виходила один раз у рік, не відповідала політичним завданням
Ришельє. Кардинал шукав можливість систематичного впливу на суспільну думку, а
для цього необхідне було періодичне видання іншого типу.
Створити першу національну
французьку газету було призначено королівському медикові Т. Ренодо. Посаду при
дворі він одержав завдяки протекції падке Жозефа, який і залучив Ренодо до
роботи в газеті. Там талановитого журналіста помітив Ришельє, який запропонував
Ренодо випускати нове періодичне видання. Організація подібного видання без
підтримки всемогутнього кардинала була б неможливою. У часи Ренодо друкарі й
книговидавці відповідно до статуту, затвердженого їхньою корпорацією, повинні
були мати гарну освіту: знати латинь, уміти читати грецькою і мати сертифікат в
Парижі, необхідно було прожити в ньому від 4 до 6 років.
У 1630 Ренодо оформив офіційний
дозвіл на володіння Адресним бюро, одержавши монополію на збір інформації із
всієї території Франції. Наступним кроком стало видання газети «Ла Газет».