9. Особливості статистичного методу, тобто
контент-аналізу, в порівнянні з якісними методами.
Поява методу контент-аналізу викликана тим, що виникла
необхідність в об'єктивному, незалежному від вражень людини дослідженні.
Новизна якісно-кількісного аналізу змісту полягає перш за все у тому, що
особисті враження дослідника замінює об'єктивна процедура формалізації і
квантифікації тексту. У ході цієї процедури у стандартному контент-аналізі
зміст розчленується і підраховується кількість згадок одиниць аналізу, які
визначав сам дослідник (у цьому полягає якісний момент у контент-аналізі).
Отже, контент-аналіз відрізняється від інших, методів, по-перше, об'єктивністю,
по-друге, строгістю, по-третє, системним підходом, і, по-четверте,
квантифікацією об'єкту дослідження.
Дослідники висувають на перший план такі принципи
контент-аналізу, як об'єктивність і квантифікація. Ці дві ознаки міцно зв'язані
між собою, бо саме квантифікація забезпечує об'єктивний підхід до об'єкта
дослідження. Об'єктивність аналізу, в свою чергу, являє собою найбільше
досягнення цього методу, саме те, через що все більше вчених як у нас, так і за
кордоном застосовують цей трудомісткий спосіб дослідження документів.
Вчений у процесі контент-аналітичного дослідження може
вивчати не тільки якісь аспекти поведінки учасників комунікації, але і
соціальне середовище, епоху, в яку створювався документ, закономірності
побудови внутрішньої структури самого документа. Особливість контент-аналізу
полягає не тільки у незалежній від кодувальника інструкції, але і у системі
вибору категорій та одиниць дослідження, які охоплюють весь зміст документа.
Хоча строгий інструментарій, безперечно, є однією з найважливіших, основних
особливостей контент-аналізу. Контент-аналіз посідає особливе місце у системі
соціологічних методів, зокрема методів вивчення документів. Він вигідно
відрізняється від інших методів своєю об'єктивністю й систематичністю. Слабкими
сторонами контент-аналізу є те, що не відрізняються напівтони у документі, й
те, що чим менший об'єкт аналізу, тим менш ґрунтовні його висновки.
Взагалі, багато дослідників знаходять у контент-аналізі
різноманітні вади, як дійсні, так і уявні. Більшість критиків звинувачують
контент-аналіз у тому, що при ньому втрачається своєрідність документа, що він
не дає індивідуальної особистості і структури повідомлень, що він не повністю
вичерпує зміст документів, одним словом, що при формалізації втрачаються
лексико-граматичні елементи, інтонація, експресивно-емоційні моменти. По суті
справи, формалізація не так сильно впливає на особистість документа. Якщо вміло
підібрати категорії й одиниці дослідження, то формалізація навпаки підкреслить
особистість документу, якщо, звичайно, у дослідженні поставлене таке завдання. Деякі вчені також закидають контент-аналізу
те, що вирішальними у житті суспільства для нього є не об'єктивні зв'язки, а
відношення між ідеями, нормами і символами, навколо яких будують і суб'єктивні,
особисті відношення, що у контент-аналізі поведінку людей обумовлюють
"символічні відношення". По-перше, це характерно тільки для
контент-аналізу лассуеллівського типу, а, по-друге, не треба зневажати таке
ставлення. Дійсно, багато положень можна краще вивчати, представивши їх у
вигляді символів.
Взагалі, треба сказати, що навіть найгрунтовніші праці з
критикою різних методів аналізу документів не можуть підірвати довіри до них.
Не можна погодитися з думкою тих учених, які вважають висновки досліджень
документів ненадійними і відкидають документи як єдине джерело інформації. У
багатьох науках, зокрема в археології, саме документи виступають єдиним
джерелом інформації, і це, звичайно, аж ніяк не може підірвати довіри до
висновків археологічних досліджень. Ніхто не сперечається, краще, коли аналіз
документів іде разом з іншими соціологічними методами, але й сам він здатний
вирішувати багато завдань. Тому викликає подив ствердження деяких учених, які
вважають, що статистичні методи можуть використовуватися тільки як підсобний
інструмент поряд з традиційними дослідженнями — соціологічними, публіцистичними
і т. ін. є правильні і твердження, що контент-аналіз мало може дати для
дослідження впливу повідомлень на аудиторію, що цей вплив визначається в
основному суб'єктивними і ситуативними факторами сприймання даної інформації,
що повідомлення у журналістиці розсіяні і нерівномірні і тому їх квантифікація
дає значно менше, ніж класичний аналіз. Аудиторія є об'єктом контент-аналізу
тому, що, по-перше, сам вибір реципієнтами засобів комунікації свідчить про
їхні пристрасті, і, по-друге, мас-медіа впливають на аудиторію і з допомогою
контент-аналізу можна виявити, у якому напрямку змінюватимуться настрої
реципієнтів.