7. Загальні принципи масифікації.
Психофізіологічні її причини. Масова та індивідуальна свідомість при
комунікативних процесах. Концепція маси в зарубіжній науці.
У науковій літературі в цілому
описано механізм масифікації, процес перетворення людини в члена маси. оскільки
«маса являє собою певне нове ціле, що не зводиться до суми людей які в нього
входять», та кожна нова людська система, група або маса, утворює нову
соціально-психологічну якість, яку можна зрозуміти тільки через розгляд цієї
системи вцілому, а не через дослідження окремих індивідів – то розгляд індивіда
у цьому контексті має здійснюватися з погляду виділення тих психологічних
процесів, які змушують його перетворюватися в члена маси. індивід і маса – це діалектично
зв’язані явища, які зумовлюють одне одного.
Загальний принцип масифікації
зрозумілий: маса впливає на людину, змінюючи її свідомість і поведінку. В масі
досягнення індивідуальні стираються.
На думку Фрейда, який цитує Ле
Бона, є три причини масифікації. Перша – індивід у масі отримує почуття
незбагненної потужності, якому він може віддатися, чого не зробить сам на сам,
стримуючи себе. В анонімній і безвідповідальній масі почуття відповідальності
зникає. Друга – людина в масі вільно піддається зараженню, запалюванню, під
впливом чого легко відмовляється від власних інтересів на користь масових.
Третя – здатність людини у масі легко піддаватися навіюванню. При цьому
повністю губиться свідома особистість, воля і здатність відрізняти, всі почуття
і думки орієнтовані в напрямку, заданому кимось
Масова свідомість – це вид
суспільної свідомості властивий масам. Збір головних і значимих компонентів
свідомості великої кількості груп. Це нова якість і вона виникає із збігу
окремих фрагментів психології деструктурованих класичних груп.
Носій МС чітко не визначений, а
тому вона має буденний характер. Змістовний бік МС поєднує знання, норми,
цінності, способи поведінки індивідів, які складають масу і він формується у
процесі спілкування та сприймання соціально-політичної інформації.
МС, по-перше, є
загально-соціальною, а, по-друге, має загально-соціальне визнання масовою
спільністю. У такому випадку МС є груповою за змістом, але індивідуальною за
формою існування. Хоча МС і реалізується у масі індивідуальних свідомостей, але
вона не збігається із свідомістю кожного індивіда.
Якщо суб’єкт потрапляє під вплив маси, то
потрапляє під владу інстинктів, пристрастей. Інтелекту, розуму, свідомості
немає у масовій психології.
Маси як носій масової свідомості
– це ситуативно виниклі соціальні спільноти, ймовірнісні за своєю природою,
гетерогенні за складом і статичні за формою вираження.
Безперечно слово маса, маси у
широкому вжитку має значення «численний», проте таке значення не є
термінологічним і не відбиває усієї суті поняття.
Першими значеннями слова
«масовий» є «такий, у якому беруть участь широкі маси, велика кількість людей»,
«призначений для широких мас, загальнодоступний»
За словником маси – це велика
сукупність людей, широкі кола трудящих, населення. За психологічним словником
маса – будь-яка велика кількість людей різна за своєю структурою і така, що не
становить соціальної організації.
Маса як явище ірраціональне,
емоційне, що може існувати і в роздрібленій формі при наявності вже сформованої
масової культури і при можливості керувати масовою поведінкою.