4. Журналістсько-видавнича діяльність М. Драгоманова. «Громада».
Михайло Драгоманов з'явився на
політичній сцені в складні часи. Національно-демократичні революції, що прокотилися
по Європі, засвідчили зростання національної свідомості народів. З розвитком
капіталізму в Росії розширилося коло осіб, які брали участь у громадському
житті. В Україні ж значна частина селян, що становили більшість нації
залишалася неписьменною, а еліта суспільства була майже повністю
денаціоналізована. Одначе й тут помалу почали з'являтися люди (і не останню
роль у цьому відігравала діяльність Кирило-Мефодіївського товариства), котрі
мріяли вивести Україну на широкий шлях цивілізованого розвитку. Одним із тих,
хто доклав до цього багато, сил, був М. Драгоманов.
Після закінчення навчання
Драгоманов бере активну участь у громадському житті Наддніпрянської України
1873—1875 рр. Це і викладацька робота, і діяльність у Київській громаді.
Фактично він сам редагує газету «Киевский телеграф», у якій співробітничали П.
Житецький, П. Чубинський, С. Подолинський та ін., налагоджує стосунки з
російськими народниками, збирає кошти для повстанців проти турецького гніту в
Герцеговину. Чимало сил Драгоманов доклав до налагодження зв'язків між
українським рухом у Наддніпрянщині й на західноукраїнських землях. Драгоманов
активно співробітничав з І. Франком, О. Терлецьким, В. Навроцьким та іншими
молодими галицькими діячами. Його статті друкувалися в газетах і журналах
«Правда», «Діло», «Друг», «Громадський друг». 1873 р. на організаційній нараді
з нагоди заснування Наукового товариства ім. Шевченка він наполягав на
необхідності розгорнути наукову й літературно-дослідницьку діяльність в обох
частинах України. Зробив він чимало й для привернення І. Франка та інших
молодих галичан до соціалізму. Не приховуючи своїх переконань, часто вступав у
дискусії на сторінках журналів («Правда», «Зоря», «Діло»), а в праці «Шевченко,
українофіли і соціалізм» на відміну від деяких галицьких опонентів показав
справжнього великого Кобзаря, без купюр. Драгоманов намагався довести до
свідомості галичан значущість тих всеукраїнських завдань, що стояли перед ними.
У середині 1870-х рр. сили
реакції розпочали наступ на український рух. Було закрито «Киевский телеграф»,
а 1876-го вийшов Ємський указ Олександра II, який унеможливив подальший
розвиток української культуру й національної науки. Ще 1875 р. Драгоманова
було звільнено з університету за політичну неблагонадійність. Наступного року
він за дорученням «Громади» виїжджає за кордон і засновує в Женеві вільну
українську друкарню, а також займається політичною працею.
Мету перебування за кордоном і
напрям своєї діяльності Драгоманов сформулював у журналі «Громада». По-перше,
це дати матеріал про Україну, по-друге, шляхом висвітлення прогресивної
політичної думки, в тому числі західноєвропейської, сприяти утворенню
політичних гуртків в Україні. Тобто зв'язок України з Європою повинен стати
двостороннім. Важливо було надати українському рухові загальноєвропейського
звучання, домогтися його підтримки в світі. 11 травня 1878 р. він виступив на
літературному конгресі в Парижі з доповіддю «Література українська,
проскрибована урядом російським». Розповівши про багатство української літератури,
Драгоманов висловив надію, що «конгрес не залишиться байдужим до наших скарг і
знайде спосіб допомогти». Водночас він енергійно підтримував слов'янські
народи, що виступили проти панування Туреччини.
Але найважливішою справою була
видавнича й публіцистична діяльність. Протягом 1878—1881 рр. виходять п'ять
номерів журналу «Громада», який став для України тим, чим «Колокол» Герцена для
Росії. У виданні Драгоманову надавали допомогу С. Подолинський, М. Павлик,
дружина Людмила. Якраз у «Громаді» з явилася політична програма українського
руху з вимогою повної самостійності спілки вільних громад України. Драгоманов,
по суті, сам редагує ще один журнал — «Вольное слово» й публікує статті,
присвячені боротьбі проти самодержавства, розвиткові української літератури та
освіти. Аналізуючи державний бюджет Росії, він зазначав, що в привілейованих
школах на кожного учня витрачають 1000 крб. на рік, а в народній — 4 коп. Його
дослідження були спрямовані в русло історичних традицій українського народу.
Не поділяючи поглядів П. Куліша, який вважав козаків лише «розбишаками»,
Драгоманов доводив, що козаччина за своїм устроєм наближалася до вільних
європейських держав.
Найбільшу цінність та інтерес
становить другий збірник – найбільший за обсягом і найзмістовніший. Більшу
частину збірника присвячено звісткам про Україну, які мали назву «Вісті з
України» і різноманітні розділи: «Здирництво», «Начальство», «Темнота». Третій
збірник опублікував повість П. Мирного «Лихі люди», статті Ф. Вовка та М.
Драгоманова про Т. Шевченка.
У 1880 Драгоманов спробував
реорганізувати збірник в журнал з революційно-демократичною програмою.
Четвертий збірник складався з матеріалів, що висвітлюють розвиток капіталізму в
Західній Європі, Росії та на Україні. Другу частину складали праці про
Шевченка. Найпримітнішою статтею була «Шевченко, українофіли і соціалізм».
Останній 5 збірник вийшов з друку
1882 року. Він ідейно був продовженням 2-го, а саме звістками з України. У
цьому збірнику помітне місце займає стаття Драгоманова «Українські громадівці
перед польським соціалізмом і польським патріотизмом».
Видання «Громади» й статті
Драгоманова у «Вольном слове» привернули увагу всієї Європи. Це перші зразки
вільної, безцензурної революційної преси, це визначні явища у вітчизняній,
політичній літературі.