5. Роль ЗМІ у світовому інформаційному просторі. Найбільші світові
агентства ЗМІ.
Майже два століття тому почав складатися світовий
інформаційний простір, а масово-інформаційна діяльність пережила перший
розподіл праці: між джерелами інформації та її розповсюджувачами з'явилися
посередники — ними стали інформаційні агентства. Кожній газеті було невигідно
тримати власного кореспондента в зарубіжних країнах, дешевше було купити
інформацію в спеціалізованому на її постачанні агентстві. Вони тоді називалися
агентствами преси і, на відміну від тодішніх газет і журналів, що мали лише
національне поширення, здобули статус світових центрів по збиранню інформації,
постачаючи нею передплатників (газети, журнали, а в XX столітті й
радіо та телебачення) у різних державах світу.
Перше інформаційне агентство було засноване в 1835 році у Франції
й називалося Гавас. Під зміненою назвою воно існує до наших днів. Восени 1940 року після
захоплення Франції німецькими військами агентство Гавас опинилося в руках
окупантів. У той же час лондонський відділ агентства Гавас було перетворене
представниками Опору в Незалежне Французьке Агентство. У 1942 році в
Алжирі при Французькому комітеті національного визволення виникло ще одне
інформаційне агентство під назвою Аванс Франсез де Пресе (Французьке Агентство
Преси), яке після реорганізації у вересні того ж року дістало своє нинішнє
найменування "Франс Пресс". 1944 року в нього влито лондонське
Незалежне Французьке Агентство. Таким чином, Франс Пресс стало
спадкоємцем агентства Гавас, успадкувавши його структури. Спочатку Франс Пресс
було офіційним урядовим агентством і утримувалось з державного бюджету. Згодам
було прийняте рішення відділити його від державного апарату й надати
"кооперативний статус". Згідно з статутом, прийнятим 10 січня 1957 року, Франс Пресс є
"автономним органом, що користується правами юридичної особи і діє на
комерційній основі".
У 1848 році засноване в Нью-Йорку інформаційне агентство США Ассошіейтед Пресс, яке є
кооперативним об'єднанням газетних видавців. Зараз АП нараховує біля дев'яти
тисяч абонентів. Серед них 1400 щоденних газет, 350 тижневих газет та інших
видань, а також 466 радіо- й телестанцій у США і 4500 різних видань і
радіостанцій за межами країни. У З'єднаних Державах членами Ассошіейтед Пресе є
приблизно дві третини всіх щоденних газет. У 100 найбільших містах країни
агентство має свої інформаційні бюро (найбільше у Вашингтоні); володіє власною
комп'ютерною мережею, що зв'язує його штаб-квартиру з 750 містами США. За
кордоном діяльність АП поширена на 73 країни, воно має більш як три тисячі зарубіжні
кореспонденти. Річні прибутки цього інформаційного агентства становлять 100
млн. доларів США.
Одне з найбільших і найстаріших інформаційних агентств
Європи Рейтер засноване в Адені в 1849 році німцем Паулем Юліусом Рейтером. У
1851 році Рейтер перейшов в англійське підданство і переніс до Лондона свою
контору "Рейтер офіс", яка інформувала про рівень котирування акцій
на біржах західноєвропейських країн. З розвитком телеграфа контора Рейтера
почала подавати й політичну інформацію. З розширенням Британської імперії
розширювалася й діяльність агентства.
У 1915 році агентство Рейтер перестало бути родинною власністю,
виникло акціонерне товариство "Рейтер, лімітед". Агентство володіє
широкою мережею власних кореспондентів, що працюють майже в усіх країнах світу,
і широко використовує послуги так званих "стрингерів" — позаштатних
репортерів, які передають інформацію тільки у випадку дуже важливих подій у
країнах їхнього перебування. Усі повідомлення стікаються до штаб-квартири
агентства в Лондоні, де вони відбираються, редагуються й відправляються численним
клієнтам в Англії й за кордоном.
У своїй структурі Рейтер має також фотоагентство, бюро
комерційної інформації і відділ статей і
оглядів. Агентство Рейтер у значній мірі виконує роль офіційного органу
британського уряду, поширюючи по всьому світові його повідомлення, заяви
міністерств. Іноземна клієнтура Рейтер нараховує біля трьох тисяч газет і
велике число радіостанцій. Щоденно Рейтер передає 30-40 тис. слів міжнародної
інформації. Річні прибутки агентства орієнтовно складають 84 млн. доларів.
1958 року в Нью-Йорку засноване ще одне інформаційне
агентство США — Юнайтед Пресс Інтернешнл (ЮПІ), яке також є комерційним
підприємством. Утворене шляхом об'єднання двох великих американських агентств: Юнайтед Пресс Ассошіейшн і
"Інтернешнл Ньюс Сервіс. Загальна чисельність персоналу агентства ЮПІ
перевищує 10
тис. чоловік. З них біля шести тисяч працюють за межами США. Поруч із
звичайними телеграфними повідомленнями ЮПІ постачає на інформаційний ринок
статті, коментарі й огляди з найрізноманітнішої тематики, передається також
багато біржової та економічної інформації. Радіоінформаційна й телевізійна
служби ЮПІ постачають споживачів спеціально адаптованими для передачі по радіо
й телебаченню сюжетами, текстами й фото дня. Число клієнтів ЮПІ досягає семи
тисяч, з яких дві тисячі знаходяться за межами США. ЮПІ має річні прибутки
біля 64 млн. ам. доларів.