3. Особливості розвитку журналістики США і Західної Європи кінця ХІХ – поч.
ХХ ст.
Періодична преса вперше за
300-річну історію журналістики знайшла масові аудиторії. Так було підтверджено
перетворення періодики у ЗМІ. Йшла ліквідація неграмотності, нові умови праці. Це
сприяло випуску високо тиражних видань.
Поширення високопродуктивних
друкарських машин, дозволило різко підвищити темпи підготовки випуску газет,
збільшити кількість реклами, так 1 номер американської газети мав близько 100
ст., 1 номер англійської газети – 24 ст. Збільшилися тиражі періодичних видань
і кількість видань.
Під впливом індустріальної
революції сформувалася жовта преса. ЇЇ риси: сенсаційність; перекручування
фактів; безцеремонне втручання в особисте життя; поверхове, виборче висвітлення
подій;акцент на розвагу.
Видавці і редактори масових
видань виготовили рецепт журналізму в США. Такими стали «Нью-Йорк Ворлд»
Пуліцера, «Нью-Йорк Джернал» Херста. Вони до залучення читачів максимально
використовували усі можливі засоби. Газета адресувалася людям з низьким рівнем
освіти, опускалася до рівня найбільш відсталої читацької аудиторії, апелювала
на відчуття читача аніж на його розуміння. Тому для видань підбиралися емоційні
факти, скандальні звістки, перекручені і довільно інтерпретовані факти з
використанням домислу, передають факти поза контекстом, стиль викладу –
примітивний, привчає читача до обмеженого погляду на світ. Читача залучають за
допомогою яскравого оформлення, цікавих заголовків, які дали початок
використання «газетних шапок», використовуються ілюстрації, комікси, персонаж
коміксу – жовтий хлопчик.
У 1927 Херст старший склав
заповіт «Читач перш за все цікавиться подіями, котрі притаманні його власній
примітивній природі: самозбереження, любов і розмноження, марнославство.»
У боротьбі за завоювання читача
газети, що діяли у дусі «нового журналізму» прагнули створити новий образ
видань і супроводжували такі кампанії рекламою.
Значення масового журналізму:
-
сформувалася звичка до регулярного читання газет великої
кількості людей;
-
швидке впровадження нових поліграфічних технологій.
Безпосереднім продовжувачем елітарної преси стала «якісна преса». Зразок «Нью-Йорк
Таймс» Окса. З розвитком системи ринкових відносин дана преса потрапляє
передусім у коло елітної аудиторії. Саме для цієї категорії читачів була
створена Шеріданом у 1888 р. в Лондоні газета «Файненшл Таймс», яка
спеціалізувалася на економічних питаннях. Подібне видання з’являється у Нью-Йорку
під керівництвом Доу та Джонса «Журнал Волт Стріт» - щоденна американська
ділова газета, яка 33 рази отримувала Пуліцерівську премію.
Політичні і ділові кола США мали потребу у якісній пресі, яка б
висвітлювала питання економічного озброювання читачів об’єктивною інформацією.
Такою газетою стала «Нью-Йорк Таймс», яку у 1896 р. купив провінційний
продавець. Газета мала стати енциклопедією новин, до її думок мали прислухатися
кореспонденти, політики країни. Критик преси називав її Нью-Йоркською правдою.
Газета мала нововведення:
-
систематична служба документації, тобто база даних, де
можна швидко оволодіти інформацією. Це давало можливість опереджати конкурентів
в оперативності. І в наш час це найбільш підготовлена газета для оперативного
відбиття подій;
-
газета має заздалегідь підготовлені некрологи для відомих
людей;
-
газета поєднує елементи масового і якісного видання.
У другій половині ХІХ ст. розвиток журналістської практики сприяв появі
різних стилів репортажу. У 20-ті під впливом репортаж стає більш суб’єктивним,
вільним. У 30-40-х більш інтерпретуючим. В Європі розквіт широкого репортажу з
елементами художності і публіцистичності відбувається у період між війнами.
Наприкінці ХІХ ст. стає популярним інтерв’ю. застосування цього жанру
викликало великі змінив житті. У післявоєнний час інтерв’ю стає широко розповсюдженим в
американській пресі.
Зміни, які відбулися на межі століть пов’язані із появою великих
корпорацій. У журналістиці США формується новий напрямок представники якого
ставили завдання боротися проти суспільних вад шляхом розслідування зловживань.
У 1906 році Рузвельт називає таких журналістів макмейкерами (розгрібачами
бруду). Рух макмейкерів дав поштовх до розвитку сучасного журналістського
розслідування.