8.
Громадська думка як явище суспільного життя. Роль ЗМІ у формуванні громадської
думки та масових настроїв.
Громадська думка є одним з явищ суспільного життя, яке викликає постійний
та глибокий інтерес. Вона відіграє винятково важливу роль у діяльності держави,
політичних партій, громадських рухів, кожної людини. Водночас громадська думка
є одним з найскладніших соціальних феноменів. Вона є ефективним інструментом
соціального управління, регулювання багатьох соціальних, економічних,
політичних і духовних процесів.
Соціологія громадської думки - спеціальна соціологічна теорія, яка вивчає
сутність громадської думки як соціальної інституції суспільства, її природу як
одного із станів масової свідомості; структуру, функції і закономірності
функціонування громадської думки, методику та організацію її дослідження, а
також використання громадської думки в соціальному управлінні, політичній,
економічній, ідеологічній діяльності.
Розвиток соціології громадської думки пов'язаний з діяльністю таких відомих
соціологів, як Г. Тард, П.
Лазарсфельд, Г. Лассуел, Б. Грушин, В. Коробейников, В. Оссовський та ін.
Термін «громадська думка» ввійшов у вжиток в Англії у XII ст. Звідти він
проник в інші країни, а з XVIII ст. став загальноприйнятим. Громадська думка —
спосіб формування і вияву масової свідомості, що виражає ставлення людей до
суспільно значимих подій і фактів, до діяльності соціальних спільнот, груп і
окремих осіб.
Наприкінці 90-х років XX ст. поняття «громадська думка» тлумачать як
важливу соціальну, соціально-політичну інституцію суспільства, яка в
демократичному суспільстві є одним з елементів механізму прийняття рішень на
всіх рівнях управління, форму висловлення політичної волі народу. Громадська
думка — сукупне ставлення певної групи людей до подій, явищ соціальної
дійсності.
Соціальна інституція перетворює певну соціальну дію на впорядковану,
тривалу в часі, зорієнтовану на раціональні цілі, тобто робить соціальну дію
організованою, здійснюваною згідно з певними правилами.
На думку В. Оссовського, зміст громадської думки можна розглядати як соціальне
ставлення, виражене у формі оціночного судження між соціальними суб'єктами і
суб'єктом влади стосовно змісту й способу розв'язання певної проблеми. Соціальні
групи, суб'єкти громадської думки мають і висловлюють певні міркування щодо
шляхів вирішення відповідних соціальних проблем. Водночас існують суб'єкти
влади, уповноважені розв'язувати ці проблеми. Громадська думка і є регулятором
відносин між ними. Громадська думка як соціальна інституція в будь-якому
суспільстві визначає, які існують і якими повинні бути суб'єкти громадської
думки і суб'єкти влади, щоб відносини між ними були інституційними, мали
впорядкований характер. У різних типах суспільства за наявності різних
політичних режимів специфіка виявлення громадської думки як соціальної
інституції неоднакова. Так, за тоталітарних режимів суб'єкти влади прагнуть
придушувати громадську думку чи контролювати її, демократичне ж правління шукає
у неї підтримки. Найбільше значення має встановлення якісно нових відносин між
суб'єктами громадської думки і суб'єктами влади. Вони повинні «перебувати» в
одному культурному просторі у своїх оцінках щодо необхідності та способів
вирішення певних проблем, керуватися одними й тими самими критеріями.
ЗМІ
виражають і формують громадську думку, яку прийнято розглядати як колективне
судження людей, в якому ставлення до подій і явищ виявляється у формі
схвалення, осуду або вимоги. Громадська думка формується в процесі руху інформації
в суспільстві, відображає людське буття, суспільну практику людей і виступає як
регулятор діяльності. Вона створюється під впливом буденної свідомості, емпіричних
знань, навіть забобонів, а також науки, мистецтва, політики і, зрозуміло, всіх
джерел масової комунікації.
Виражаючи
і формуючи громадську думку, ЗМІ, з одного боку, акумулюють досвід і волю
мільйонів, а з другого — впливають не тільки на свідомість, а й на вчинки,
групові дії людей. У демократичному суспільстві управління соціальними
процесами передбачає вивчення і вплив саме на громадську думку. А у зв'язку з
цим справді величезна роль засобів масової інформації. Вони стають важливим компонентом
демократичних форм управління соціальними процесами.
Засоби масової інформації
здійснюють свою політичну, управлінську роль у політичній системі шляхом
обговорення, підтримки, критики й осуду різних політичних програм, платформ,
ідей і пропозицій окремих осіб, громадських формувань, політичних партій,
фракцій. Процес перебудови, демократизації суспільства надзвичайно активізував ЗМІ.
Досить згадати обговорення проектів найрізноманітніших законів, проектів економічних
реформ, структур управління і т.д.
Саме
засоби масової інформації повинні показувати зразок політичної культури, зміни
самої сутності політичного мислення. Преса, інші засоби масової інформації
покликані виховувати цю політичну культуру в суспільстві. Політична культура
журналіста передбачає правдивість, чесність, надання переваги загальнолюдським
чинникам перед, класовими. Висока політична культура передбачає також
добросовісність у викладі точки зору політичного опонента, недопустимість
поширених мітингових прийомів навішування ярликів, підміни переконливих аргументів
суто емоційними засобами суперечок і звинувачень.